The Saboteur

The Saboteur

The Saboteur

جنگ جهانی یکی از بهترین سوژه هایی است که شرکت های بازی سازی توانسته اند توسط آن بازی‌های بزرگی همچون ندای وظیفه و مدال افتخار بیافرینند. بیشتر این بازی ها درباره ی عملیات‌هایی که نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف جنگ داشته‌اند روایت می‌شده‌اند. یکی از مهمترین اتفاق‌های که در سال های جنگ جهانی اتفاق افتاد اشغال پاریس توسط ارتش آلمان بود , با این حال نمی‌توان بازی درباره ی آن مشاهده کرد.
اما شرکت بازی سازیPandemic این بار با سبکی جدید و داستانی جدید توانسته است اولین بازی را با موضوع اشغال پاریس تولید کند که سر و صدای زیادی هم به پا کرده است. این بازی به طور کامل بر روی مسئله ی اشغال فرانسه تمرکز کرده است و ماجرایی در رابطه با نوعی انتقام گیری دارد.

The Saboteur

داستان بازی در سال 1940 وقتی که پاریس توسط نازی ها اشغال شده است روی می‌دهد . شخصیت اصلی بازی شان دیفلن ، یک اتریشی و راننده ی مسابقات اتومبیلرانی است. داستان از آن جایی شروع می‌شود که شان در یک مسابقه ی بزرگ شرکت میکند و پس از چند دور مسابقه تمام رقبا را از پیش رو بر می‌دارد و در حال قهرمانی است که در همین موقع یکی از رانندگان که از افسران نازی است با اسلحه ی خود به لاستیک اتومبیل شان شلیک می‌کند و او را از پیش رو بر می‌دارد و مقام قهرمانی را به دست می‌آورد. در اثر این کار شان تصمیم به انتقام می‌گیرد و در این راه یکی از بهترین دوستان خود را از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود تا آتش انتقام در او بیشتر و بیشتر شود.
سپس شان به گروه مبارزی می‌پیوندد و از آنجا ماموریت هایی را دریافت می‌کند و اقدام به خرابکاری‌های مختلف اعم از ترور ، سرقت اتومبیل ، انفجار و … می‌کند و به این ترتیب به هدفش که انتقام از افسر آلمانی است می‌رسد!

The Saboteur

گیم پلی
همان طور که گفته شد بازی در سال 1940 و در شهر زیبای پاریس صورت می‌گیرد. پس باید شاهد ساختمان‌هایی زیبا و شهری پر از رنگ و نور باشیم ولی در کمال ناباوری در Saboteur همه چیز را سیاه و سفید خواهید دید. البته همیشه این طور نیست و پس از انجام تعدادی خرابکاری در هر منطقه ، آن منطقه را از شر نازی ها خلاص خواهید‌کرد و رنگ رو رویی زیبا به آن خواهید داد . تقریبا تمام روال بازی به همین صورت است و میتوان گفت شیوه ی جالبی را برای به پایان رساندن بازی انتخاب شده است.
بازی را میتوان گفت بیشتر شبیه به بازی های GTA و Mafia است. همه جای شهر را می‌توانید بدون انجام دادن ماموریت ها زیر پا بگذارید و هر کاری را که بخواهید می‌توانید انجام دهید. بازی حالتی مثل GTA دارد و در شهر مکان های معینی وجود دارد که با رفتن به این مکان ها ماموریت های جدید دریافت میکنید و باید آن ها را انجام دهید . البته میتوان مخلوطی از بازی Mafia را هم در آن دید. به طور مثال اگر در شهر اسلحه را به دست بگیرید حتما توسط نازی ها دستگیر خواهید شد.

The Saboteur

ماموریت‌های بازی بسیار متنوع و هیجان آور هستند . این ماموریت ها شامل ترور ، انفجار ، دزدی ، تعقیب و گریز و … میباشد. در بعضی از مراحل هم چند المان را باید پشت سر هم انجام دهید که باعث تنوع بیشتر در بازی می‌شود.
این ماموریت ها را می‌توانید به صورت مخفیانه و یا آشکار انجام دهید. یعنی هم می‌توانید به صورتی آرام ماموریت خود را انجام داده و از منطقه فرار کنید و هم می‌توانید به زور اسلحه این کار را انجام دهید . البته تمام این مراحل بدین گونه نیست و باید برخی مراحل را با سروصدای زیادی انجام دهید که در پایان باید یا در مکان های مشخص مخفی شوید و یا باید در طی یک تعقیب و گریز با اتومبیل از دست نازی ها فرار کنید و خود را به پایگاهتان برسانید.

The Saboteur

در بازی هیچ خط خونی وجود ندارد و مانند اکثر بازی های جدید با برخورد تیر صفحه کمیقرمز می‌شود و اگر در جایی پناه بگیرید سلامتی خود را به دست بیاورید. البته در صورتی که جراحت ها بسیار زیاد باشد صفحه به طور کامل قرمز می‌شود ، بازی به حالتی مثل صحنه آهسته می‌رود و صدای نفس نفس زدن شخصیت بازی را می‌شنوید که اگر به سرعت پناه نگیرید کارتان تمام میشود.
بازار سیاه هم یکی از مهمترین بخش های گنجانده شده در بازی به شمار میآید. شما باید تمام اسلحه ها و نقشه های مورد نیاز خود را از بازار سیاه تهیه کنید و امکانات خود را آپگرید کنید. پول یکی از مهمترین چیزهایی است که برای اینکار لازم دارید که برای داشتن آن باید ماموریت های خود را انجام دهید و یا تانک ها و مقرهای نازی ها را نابود کنید تا پول بدست بیاورید . روش دیگر برای به دست آوردن پول جمع آوری نوشیدنی ها و یا دزدیدن اتومبیل میباشد که میتوانید آن ها را با اسلحه معاوضه کنید.

The Saboteur

شخصیت اصلی فقط می‌تواند 2 اسلحه به همراه نارنجک و دینامیت حمل کند . همچنین می‌توانید اسلحه ی دشمن را بردارید و برای مبارزه استفاده کنید. یکی از کارهای جالبی هم که در طی بازی می‌توانید انجام دهید برداشتن لباس سربازان دشمن است و می‌توانید با لباس نازی ها به درون پایگاههای آن ها نفوذ کنید و اقدام به عملیات های خرابکارانه‌ی خود کنید.
سیستم مبارزاتی بازی هم بسیار جذاب و هیجان انگیز طراحی شده است. شما می‌توانید با روش های مختلف سربازان پیش روی خود را از بین ببرید ؛ می‌توانید به آرامی از پشت به آنها نزدیک شوید و با یک حرکت کارش را تمام کنید و یا با اسلحه به سمتش شلیک کنید و پس از آن با موجی از سربازان نازی رو به رو شوید که باید به سرعت از مهلکه فرار کنید. همین طور می‌توانید در صورت نداشتن اسلحه با مشت و لگد کار خود را به پیش ببرید.
در بازی یکی از بهترین راه‌های فرار بالا رفتن از ساختمان ها و رفتن به بام ها است که بسیار موثر هم هست . بله ، شان می‌تواند با سرعتی باورنکردنی از دیوار راست بالا برود و خود را به بام برساند و از منطقه ی خطر فرار کند. البته راههای دیگری از قبیل فرار با اتومبیل و یا کشتن تمام نازی ها وجود دارد که کاری بسیار مشکل و وقت گیر است.

The Saboteur

سیستم کاور گیری بازی هم بسیار خوب و موثر ساخته شده است و در درگیری ها بسیار کاربرد دارد. شان به راحتی پشت هر دیوار و یا میز و صندلی و هر چیزی پناه می‌گیرد و در موقع لازم می‌توانید اسلحه ی خود را آماده کنید و در یک لحظه از پناهگاهتان بیرون بیایید و هدف های خود را نابود کنید.
هوش مصنوعی هم خوب طراحی شده است. نازی ها در درگیری ها بسیار خوب پناه گیری می‌کنند و حتی در صورت امکان شما را دور می‌زنند و از پشت به شما حمله می‌کنند و یا با استفاده از سوت دیگر نیروها را با خبر می‌کنند که کار شما را بسیار سخت خواهد کرد. البته نمی‌توان گفت که این بخش بدون اشکال هم هست. مثلا به محض اینکه از منطقه ی مشخص شده که نیروهای نازی به دنبال شما می‌گردند خارج شوید همه چیز به حالت قبل بر می‌گردد و هیچ کس به دنبالتان نخواهد گشت.

گرافیک و فیزیک
گرافیک بازی در حد قابل قبول و خوبی قرار دارد . وقتی یک منطقه را از نازی ها پاکسازی می‌کنید و رنگ را به آن بر می‌گردانید دیدن شهر بسیار لذت بخش خواهد بود. همچنین طراحی شخصیت ها بسیار خوب انجام گرفته است. سربازان نازی دارای تنوع خوبی هستند. اسلحه های موجود هم با کیفیت خوبی طراحی شده اند.
دموهایی که در بین مراحل پخش می‌شوند اکثراَ Real Time هستند و تعدادی هم دموی از پیش رندر شده نمایش داده می‌شود که دارای کیفیت فوق العاده ای هستند. انفجارها و دود در حد قابل قبولی است. محیط کلی بازی بسیار خوب طراحی شده است و نقص زیادی را نمی‌توان از بخش گرافیک آن مشاهده کرد.
فیزیک بازی هم خوب است. اتومبیل ها در اثر برخورد با در و دیوار ناقص می‌شوند و پس از مدتی منفجر میشوند و یا هنگامی‌که با اسلحه به سر سربازان شلیک می‌کنید شاهد پرتاب شدن سر و یا کلاه سربازان خواهید بود. یکی از نکات منفی در بخش فیزیک محو شدن جسد ها پس از مدتی معین است که از واقعی بودن بازی می‌کاهد.

The Saboteur

صداگذاری
صدا گذاری که یکی از مهمترین بخش های هر بازی است در این بازی به خوبی صورت گرفته است. صدای شخصیت ها با ظاهر آنها بسیار سازگار است. هر اسلحه دارای صدای مختص به خود است. صدای اتومبیل ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. موسیقی هم بسیار خوب کار شده است و با زمان انجام بازی مطابقت دارد و در لحظات درگیری و تعقیب و گریز هیجان بازی را دو چندان می‌کند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: نقد و برسی
[ پنج شنبه 29 اسفند 1392 ] [ 14:54 ] [ علی امیدی ]
[ ]